Waarom jouw litteken belangrijk is om pijnvrij te worden!

Wanneer je last van je lichaam hebt en al een heleboel verschillende soorten therapie achter de rug hebt gehad, zonder resultaat, ga dan bij jezelf na of je ergens op je lichaam een (oud) litteken hebt zitten. Deze kan namelijk op vele manieren belemmerend zijn voor je herstel. Litteken weefsel is stugger dan gezond weefsel. Het lichaam maakt dit stugger weefsel aan als de huid en/of het weefsel eronder beschadigd geweest is. Doordat het weefsel zo stug is, kan er een verstoring ontstaan in het bindweefsel systeem. Zie het als een t-shirt dat strak getrokken wordt op een plek. Als je het t-shirt bij elkaar trekt, wat ook bij een litteken het geval is, zie je de stof van het t-shirt naar het middelpunt (het litteken) getrokken worden. Dit kan dan snel voor een bewegingsbeperking in één of meerdere gewrichten zorgen waardoor we pijn ervaren.

Het kan dus zijn dat je een buikoperatie hebt gehad en rugklachten ervaart. Het weefsel in de buik en rondom de organen wordt stugger en geeft een beperking in de rug vanwege het weefsel wat verweven zit naar de rug toe. Veel vrouwen die bijvoorbeeld een keizersnede hebben gehad kunnen hier door bekken, rug, heup, knie en soms zelfs nekpijn ervaren. Hetzelfde geldt met een litteken elders op het lichaam. Omdat onze bindweefselbanen (van teen tot hoofd) met elkaar verbonden zijn kunnen littekens dus een flinke beperking opleveren. Vergeet niet dat oudere littekens van misschien wel 20 jaar geleden ook klachten kunnen geven! Deze kunnen net zoveel klachten opleveren.

Niet ieder litteken heeft invloed op je pijn. Laat daarom altijd je litteken checken door een professional of deze alle kanten op kan bewegen en niet naar binnen trekt. Wil je meer informatie over de behandeling van je litteken of wil je het even laten checken? Neem dan snel contact met ons op om je afspraak in te plannen.